Uczeń: -podaje przykłady ruchu ciał (A); na podstawie rysunku toru rozpoznaje ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (C)
-wyjaśnia, czym jest ruch ciał (B); charakteryzuje wielkości opisujące ruch: prędkość, drogę, czas (B) -wyjaśnia, czym jest układ odniesienia (B); wyjaśnia, na czym polega względność ruchu (B); oblicza prędkość poruszającego się ciała (C) omawia, podając przykłady, względność ruchu i spoczynku (B); oblicza drogę, czas, -podaje przykłady występowania siły tarcia (A) -omawia znaczenie siły tarcia (B); wymienia sposoby zmniejszania i zwiększania siły tarcia (B) -wyjaśnia, od czego zależy siła tarcia (B) -wymienia czynniki, od których zależy wielkość siły oporu (A) -wyjaśnia pojęcie: siła oporu (B) -omawia znaczenie sił oporu (B) -omawia zależność między poszczególnymi czynnikami a wielkością siły oporu -omawia doświadczenie badające siłę oporu powietrza (D) -formułuje wnioski na podstawie przeprowadzonego doświadczenia badającego siłę oporu powietrza (D -opisuje doświadczenie porównujące siły oporu powietrza i wody (D) porównuje siły oporu powietrza i wody na podstawie przeprowadzonych doświadczeń (D) -podaje przykłady elektryzowania ciał z życia codziennego (B -omawia wzajemne oddziaływanie ładunków elektrycznych o takich samych i różnych znakach -podaje przykłady odbiorników prądu (A); rysuje schemat prostego obwodu elektrycznego (C);wie jak zbudować prosty obwód elektryczny wg instrukcji w podręczniku (C) -wymienia zasady oszczędnego korzystania z energii elektrycznej (A) -podaje przykłady sztucznych źródeł światła (A) -podaje cechy obrazu zaobserwowanego przez camerę obscurę (B) -rysuje schemat odbicia światła od powierzchni gładkiej (C); wyjaśnia, dlaczego należy używać elementów odblaskowych (B) -wymienia elementy, z których jest zbudowana lupa (A); -podaje, do czego można wykorzystywać lupę (A) -wymienia źródła dźwięku (A); podaje przykłady dźwięków sprawiających przyjemność i dźwięków niekorzystnie wpływających na organizm (B) -podaje przykłady źródeł prądu (A); podaje przykłady przewodników i izolatorów elektrycznych (A); -podaje przykłady naturalnych źródeł światła (A) -rysuje odbicie światła od powierzchni chropowatej (C) -na schematycznym rysunku oka zaznacza soczewkę (C) -wymienia cechy dźwięku (A); porównuje prędkość rozchodzenia się dźwięków w różnych ośrodkach (C) -wyjaśnia, czym jest prąd elektryczny (B) -omawia sposób rozchodzenia się światła (A) -wyjaśnia pojęcie: odbicie zwierciadlane (B) -wyjaśnia pojęcia: ognisko, ogniskowa (B); omawia sposób powstawania obrazu w oku B) -wyjaśnia pojęcia: przewodniki, izolatory (B); podaje wartość napięcia występującego -podaje wartość napięcia w domowej instalacji elektrycznej, akumulatorach samochodowych, -wyjaśnia, czym jest promień świetlny (B); omawia sposób powstawania cienia (A) -podaje przykłady przyrządów, w których wykorzystano zjawisko odbicia światła (B); omawia wpływ barwy powierzchni na odbicie światła (A) -wyjaśnia, dlaczego za pomocą lupy można podpalić kartkę papieru (B) -omawia cechy dźwięku (B); opisuje wpływ hałasu na organizm człowieka (B) -wyjaśnia, na czym polega rozchodzenie się dźwięku (B); porównuje prędkość światła i dźwięku (błyskawica, grzmot)
|