1. Czego się możesz dowiedzieć na lekcjach przyrody? Podaj co najmniej cztery przykłady. 2. Wymień znane Ci źródła informacji o przyrodzie. 3. Podaj cel obserwowanej przez Ciebie fasoli. 4. Opisz sposób w jaki rozdzielisz opiłki żelaza zmieszane np. z mąką. Dlaczego możemy je rozdzielić tą metodą? 5. Co to jest roztwór? Wskaż w roztworze rozpuszczalnik i substancję rozpuszczaną. 6. Wymień cech po jakich możliwa jest identyfikacja substancji. 7. Uzasadnij stwierdzenie: „ Badając właściwości substancji za pomocą zmysłu smaku i węchu, należy postępować bardzo ostrożnie”. 8. Podaj zastosowanie wody jako dobrego rozpuszczalnika. 9. Rozpoznawanie mieszanin jednorodnych i niejednorodnych. Definicja mieszaniny jednorodnej i niejednorodnej. 10. Opis metod rozdzielania substancji: sączenie, odparowanie. 11. Opisz jedno doświadczenie, które udowadnia, że świat zbudowany jest z drobin. 12. Przemiana fizyczna i przemiana chemiczna – definicje, rozpoznawanie przemian chemicznych i przemian fizycznych. 13. Opisz cechy po których możesz odróżnić: miedź od żelaza, mąkę od soli. 14. Wymień (w punktach) czynności jakie wykonasz rozdzielając mieszaninę np. wody, soli i mąki.
|