Rośliny kwiatowe CZĘŚĆ I 1. Odróżnianie drzewa , krzewu i rośliny zielnej. 2. Podział rośliny na część nadziemną i podziemną. KORZEŃ 1. Podstawowe funkcje korzenia. 2. Systemy korzeniowe (nazwy, rozpoznawanie na rysunku, budowa, przykłady roślin, które taki system posiadają). 3. Budowa zewnętrzna korzenia palowego (rysunek 136 str.106)e 4. Funkcja: a) Czapeczki b) Stożka wzrostu c) Strefy wzrostu d) Strefy włośnikowej 5. Gdzie znajdują się włośniki i jaka jest ich funkcja? 6. Rozpoznawanie korzeni spichrzowych na rysunku. 7. Nazwy roślin, które maja korzeń spichrzowy. 8. Modyfikacje korzeni i ich rola (rys.137 str.106) ŁODYGA 1. Funkcje łodygi. 2. Rodzaje łodyg (rys.138 str.108): rozpoznawanie na rysunku, rośliny, które takie łodygi posiadają. 3. Odróżnianie łodygi zdrewniałej od zielnej. 4. Jaka cecha odróżnia korzeń od łodygi? 5. Łodygi spichrzowe (rozpoznawanie na rysunku, rośliny u których występują) rys.141 str.110 6. Łodygi służące do rozmnażania wegetatywnego (bez udziału komórek rozrodczych) rys.142 i opis do niego str. 110. 7. Tkanka wzmacniająca i okrywająca (zeszyt) LIŚĆ 1. Budowa zewnętrzna pojedynczego liścia. 2. Rozpoznawanie liści złożonych pierzasto i dłoniasto. Przykłady roślin. 3. Ułożenie liści na łodydze. Przykłady roślin, nazwa ułożenia, rozpoznawanie na rysunku. 4. Budowa tkanki przewodzącej (informacje z zeszytu). 5. Funkcje liścia. 6. Wymiana gazowa w czasie transpiracji, oddychania, fotosyntezy (zeszyt). 7. Budowa i funkcja aparatów szparkowych. 8. Rozpoznawanie na rysunku liści: łuskowatych (pąki drzew w czasie zimy), cierni (kaktus), wąsów (groch), spichrzowych (cebula), liścieni (u fasoli). 9. Tkanka miękiszowa (zeszyt). 10. Unerwienie liści. CZĘŚĆ II ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ KWIAT i OWOC 1. Podstawowa funkcja kwiatu. 2. Budowa pojedynczego kwiatu. 3. Kwiatostany (nazwy, rozpoznawanie, przyporządkowanie rośliny do jej kwiatostanu). 4. Budowa i funkcja słupka. 5. Budowa i funkcja pręcików. 6. Budowa i funkcja okwiatu. 7. Na czym polega zapylenie krzyżowe? 8. Pojęcia: wiatropylność, owadopylność, zapylenie, byliny. 9. Jaka funkcje pełni łagiewka pyłkowa? 10. Co powstaje w wyniku zapłodnienia komórki jajowej rośliny okrytonasiennej? 11. Jak zbudowany jest owoc? 12. Jak zbudowane jest nasienie? 13. Typy owoców : a) rozpoznawanie na rysunku jagody, ziarniaka, skrzydlaka, pestkowca, torebki, łuszczyny, strąka, mieszka b) podział tych owoców na suche i mięsiste c) podział owoców na pękające i niepękające d) przyporządkowanie owocu do rośliny. 14. Rozsiewanie nasion (sposoby rozsiewania nasion, aparaty lotne ułatwiające rozsiewanie np. u nasion klonu, lipy, mniszka lekarskiego) 15. Podział roślin na jednoroczne, dwuletnie i wieloletnie (str.123).
Na sprawdzianie pojawią się tylko te rośliny, które są wymienione w podręczniku lub zeszycie.
|