administrator - 2012-02-10 01:00:24

Rośliny kwiatowe
CZĘŚĆ I
1.    Odróżnianie drzewa , krzewu i rośliny zielnej.
2.    Podział rośliny na część nadziemną i podziemną.
KORZEŃ
1.    Podstawowe funkcje korzenia.
2.    Systemy korzeniowe (nazwy, rozpoznawanie na rysunku, budowa, przykłady roślin, które taki system posiadają).
3.    Budowa zewnętrzna korzenia palowego (rysunek 136 str.106)e
4.    Funkcja:
a)    Czapeczki
b)    Stożka wzrostu
c)    Strefy wzrostu
d)    Strefy włośnikowej
5.    Gdzie znajdują się włośniki i jaka jest ich funkcja?
6.    Rozpoznawanie korzeni spichrzowych na rysunku.
7.    Nazwy roślin, które maja korzeń spichrzowy.
8.    Modyfikacje korzeni i  ich rola (rys.137 str.106)
ŁODYGA
1.    Funkcje łodygi.
2.    Rodzaje łodyg (rys.138 str.108): rozpoznawanie na rysunku, rośliny, które takie łodygi posiadają.
3.    Odróżnianie łodygi zdrewniałej od zielnej.
4.    Jaka cecha odróżnia korzeń od łodygi?
5.     Łodygi spichrzowe (rozpoznawanie na rysunku, rośliny u których występują) rys.141 str.110
6.    Łodygi służące do rozmnażania wegetatywnego (bez udziału komórek rozrodczych) rys.142 i opis do niego  str. 110.
7.    Tkanka wzmacniająca i okrywająca (zeszyt)
LIŚĆ
1.    Budowa zewnętrzna pojedynczego liścia.
2.    Rozpoznawanie liści złożonych pierzasto i dłoniasto. Przykłady roślin.
3.    Ułożenie liści na łodydze. Przykłady roślin, nazwa ułożenia, rozpoznawanie na rysunku.
4.    Budowa tkanki przewodzącej (informacje z zeszytu).
5.    Funkcje liścia.
6.    Wymiana gazowa w czasie transpiracji, oddychania, fotosyntezy (zeszyt).
7.    Budowa i funkcja aparatów szparkowych.
8.    Rozpoznawanie na rysunku liści: łuskowatych (pąki drzew w czasie zimy), cierni (kaktus), wąsów (groch), spichrzowych (cebula), liścieni (u fasoli).
9.    Tkanka miękiszowa (zeszyt).
10. Unerwienie liści.
CZĘŚĆ II ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KWIAT i OWOC
1.    Podstawowa funkcja  kwiatu.
2.    Budowa pojedynczego kwiatu.
3.    Kwiatostany (nazwy, rozpoznawanie, przyporządkowanie rośliny do jej  kwiatostanu).
4.    Budowa i funkcja słupka.
5.    Budowa i funkcja pręcików.
6.    Budowa i funkcja okwiatu.
7.    Na czym polega zapylenie krzyżowe?
8.    Pojęcia: wiatropylność, owadopylność,  zapylenie, byliny.
9.    Jaka funkcje pełni łagiewka pyłkowa?
10.    Co powstaje w wyniku zapłodnienia  komórki jajowej rośliny okrytonasiennej?
11.    Jak zbudowany jest owoc?
12.    Jak zbudowane jest nasienie?
13.    Typy owoców :
a)    rozpoznawanie na rysunku jagody, ziarniaka, skrzydlaka, pestkowca, torebki, łuszczyny, strąka, mieszka
b)    podział tych owoców na suche i mięsiste
c)    podział  owoców na pękające i niepękające
d)    przyporządkowanie owocu do rośliny.
14.    Rozsiewanie nasion (sposoby rozsiewania nasion,  aparaty lotne ułatwiające rozsiewanie np. u nasion klonu, lipy, mniszka lekarskiego)
15.    Podział roślin na jednoroczne, dwuletnie i wieloletnie (str.123).



Na sprawdzianie pojawią się tylko te rośliny, które są wymienione w podręczniku lub zeszycie.

www.morr.pun.pl www.ifp.pun.pl www.gossip-girl.pun.pl www.gwiazda-numer.pun.pl www.haxball.pun.pl